П`ятниця, 26.04.2024, 20:47 Гість | RSS
Сайт учителя-словесника Ільїної Інни Іванівни
Мої файли [10]
Нормативна база [0]
Нормативна база

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів



Звертання. Розділові знаки при звертанні (повторення). Роль звертань у реченні (практично)5 клас
24.03.2018, 15:40
Тема. Звертання. Розділові знаки при звертанні (повторення). Роль звертань у реченні (практично)
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про звертання; навчити визначати їх у реченні; повторити правила постановки розділових знаків у ре¬ченнях зі звертаннями; удосконалювати вміння інтонувати речення зі звертаннями; розвивальна: розвивати навички читання, уміння школярів працювати колективно та самостійно; мовленнєві навички; виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українсько¬го народу.
 
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
 
Обладнання: роздатковий матеріал, проектор, мультимедійна дошка.
Перебіг уроку
 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Слайд 1
Вправа на емоційне налаштування «Атоми-молекули».
- Доброго дня! Я рада вас бачити, діти! Сподіваюсь, що сьогоднішній наш урок пройде в хорошому настрої та з користю. А для цього я пропоную нам усім емоційно налаштуватися і виконати вправу «Атоми-молекули».
Подивіться, будь ласка, один на одного, посміхніться і тихенько сідайте.
 
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. (1 хв)
Ароматерапія.
- Ви вже, мабуть, відчули, що повітря у вашому класі насичене ароматом лимону. Японські психологи рекомендують насичувати повітря в робочих приміщеннях ароматами квітів і плодів. Установлено, що пахощі лимона підвищують працездатність, зменшують сонливість, а також кількість помилок під час роботи.
- Він завітав сьогодні до нас і бажає вам успіхів на уроці!
 
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ (2 хв) Слайд 2
- Розгорніть, будь ласка, зошити, запишіть сьогоднішнє число, класна робота та тему уроку.
- Тема нашого уроку така: «Звертання. Розділові знаки при звертанні (повторення). Роль звертань у реченні (практично)».
 
- Сьогодні на уроці ми з вами будемо продовжувати вчитися виділяти звертання, правильно інтонувати речення із звертаннями, удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертанням, будувати речення зі звертаннями.
Ознайомлення з критеріями самооцінювання та взаємооцінювання в кінці уроку.
 
IY. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК (5 хв) Слайд 3
 
В одному далекому королівстві Мовознавство жив король Усезнай. У нього було дуже багато знайомих графів, що підкорялися йому та разом складали його королівство. Король вправно керував своїм королівством, хоч це й було досить важко, бо в кожному з графств виникало багато суперечливих запитань. Одного разу прийшов до Мовознавства його підданий Звертання, бо він не знав, у кого з графів йому можна просити допомоги. Він сказав:
-Шановний повелителю, ви не могли б взяти мене до себе в королівство, я б вам за це щиро віддячив у майбутньому?
На це король відповів:
- Якщо ти так сильно бажаєш цього, ми зараз же зберемо раду з моїх графів і вирішимо, чи не будеш ти нам зайвий!
На раді довго сперечались, особливо був проти граф Синтаксис. Він казав:
-Куди ми його дінемо, куди вставимо його у речення, у мене і так багато другорядних членів речення!
Але король відповів:
- Звертання в майбутньому нам дуже допоможе і стане в нагоді.
Але граф Синтаксис не здавався:
- Як же ми будемо виділяти його на письмі?
Тут до суперечки приєдналась графиня Пунктуація:
- Якщо вже він такий корисний, то я можу всередині речення виділяти його з обох боків комами, а на початку і в кінці - з одного боку.
Тоді король сказав:
- Нехай звертання не буде членом речення і не відповідатиме на жодне запитання.
Тут і граф Синтаксис заспокоївся і дав згоду.
З тих пір живе в цьому королівстві звертання і на славу служить.
Вправа «Погоджуюсь – не погоджуюсь».
- Що нагадала вам казка з теми «Звертання» ми перевіримо за допомогою вправи «Погоджуюсь – не погоджуюсь». ( За допомогою знаків)
 
1) Звертання — це слово або сполучення слів, що називає того, до кого звертаються (адресата мовлення).
2) Звертання може виступати будь-яким членом речення.
3) Якщо звертання стоїть на початку або вкінці речення, то виділяється комою з
одного боку.
4) Якщо звертання, що стоїть на початку речення, вимовляється з окличною
інтонацією, то після нього пишеться знак оклику, а наступне слово починається з великої літери.
5) Звертання виражається іменником у формі називного відмінка.
6) Якщо звертання стоїть всередині речення, то виділяється комою з одного боку.
7) Риторичне звертання — фігура мови, що використовується для називання
співрозмовника в уявному діалозі.
- Діти, а як інтонаційно виділяється звертання? (Звертання вимовляються з окличною інтонацією, високим тоном, особливо на початку речення. У вимові перед звертанням паузи зазвичай немає, є пауза, як правило, після нього. Якщо звертання стоїть у середині речення, воно читається швидким темпом)
- Чи можливе наше спілкування без звертання?
Діти, я теж думаю, що ми заслуговуємо побувати в королівстві Мовознавства із лінгвістичної казки і зустрітися із Звертанням особисто. Але потрапити до королівства нього не так просто. Посол цього королівства звернувся до нас з листом.
Лист
Шановні охочі потрапити до нашого королівства! Якщо ви хочете завітати до нас, ви повинні продемонструвати свої знання та вміння. Показати, що ви гідні називатися нашими гостями. Неуків, ледарів у нашому королівстві немає і бути не може. Наші піддані зможуть впустити вас до нашого королівства лише за однієї умови: якщо ви знайдете вихід з нашого лабіринту. А для цього потрібно виконати всі наші завдання. У нас є графи, які будуть стояти на зупинках в лабіринті та показуватимуть вам правильний шлях, якщо демонструватимете свої знання. Виконаєте всі наші умови - ласкаво просимо до нашого королівства, якщо ні – спробуєте наступного разу. Карта лабіринту додається. Слайд 4
 
- Діти, як ви вважаєте, зможемо ми пройти лабіринт?
- Отже, що нам потрібно з собою обов’язково мати?
 
 
Y.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (20 хв)
 
1. Граф Розумний (у.) ( 3 хв) Слайд 5
Вправа «Пошук»
 
Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Визначте речення із звертаннями. Поясніть розділові знаки. Якою частиною мови виражене звертання?
1. Осінній вітер одгуляв, затих.
2. Людино! Пам’ятай своє коріння.
3. Згадався свіжий, але ніжний ранок.
4. Ясні зорі, тихі води – це земля твоя, мій сину.
5. Будь щаслива та здорова, дівчино!
- Діти, а звертання може бути виражене займенниками ти або ви?
 
2. Граф Учений (п.) (3 хв) Слайд 6
 
Вправа «Я – редактор»
Виправити помилки, розставити розділові знаки.
Україна ти для мене диво. (В. Симоненко).
Я так люблю тебе моя сестричка!
Розкажіть мені мама про долю.
Чую земля твоє дихання розумію твій тихий сум.
 
4. Граф Тямущий (у.) (3 хв) Слайд 7
Вправа «Логічне конструювання»
 
Розгадати ребус. Поставити слово у формі кличного відмінка.
1 пара – тигр; 2 пара – відвага, 3 пара – калина, 4 пара – столиця, 5 пара - вовк.
6 пара – весна; 7 пара – ворона; 8 пара – Канада.
- Якби ми їх ввели в речення, то якими звертаннями вони називались? (Риторичними)
 
3. Граф Дотепний (у.) ( 3 хв) Слайд 8-9
 
 
Вправа «Стежина загадок»
Відгадайте загадки, а слова-відгадки поставте у формі звертання. Складіть із одним із звертань речення та запишіть його. Накресліть схему до нього.
 
1. Підійшла одна людина до другої й каже:
«Ти мені син, а я тобі не батько». Хто вона? (Мати )
 
2. Як щось гарно заблищить, Так вона туди й летить… У гніздо несе оздоби, Все красуні до вподоби! (Сорока)
 
3. Одного батька й однієї матері дитина,
А нікому із них не син. (Дочка)
 
4. Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук?
(Дятел)
5. Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала.
(Чапля)
5.Граф Мудрий ( у.) ( 3 хв) Слайд 10
Вправа «Прекрасні звертання»
Згадати якомога більше звертань до тата та до мами, бабусі та дідуся.
Вірш Н.Красоткіної
Прекрасні звертання
Є в нашій мові прекрасні звертання,
Добрі і мудрі, чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива.
Мамо, матусенько, мамочко, ненько,
Матінко, усміх твій ніжний ловлю.
Мамонько рідна, моя дорогенька,
Я над усе тебе в світі люблю!
Я і до тата умію звертатись,
Хочу в словах передати тепло.
Щоб мій татусь міг частіше всміхатись,
Щоб у душі його сонце цвіло.
Татку, татусеньку, таточку, тату,
Кращого в світі немає навкруг!
Татоньку, хочу тебе я обняти,
Ти мій порадник, заступник і друг!
Я до бабусі з любов’ю звертаюсь:
Бабцю, бабуню, бабусю моя.
І до бабусиних рук притуляюсь,
І відчуваю в них лагідність я.
І до дідуся іду по науку:
Діду, дідуню, навчи в світі жить!
Він на голівку кладе свою руку,
Голос сріблястим струмочком біжить.
 
Слово могутнє, яка в ньому сила!
Скажеш з любов’ю - і радість росте!
Слово хороше народжує крила,
Ви не забудьте ніколи про те.
Донечко, синку, сестрице, братусю,
Дружна, велика, щаслива сім’я!
Таточку, мамочко, бабцю, дідусю —
Мій оберіг і родина моя!
6.Граф Винахідливий (у.) (2 хв) Слайд 11
Вправа «Казковий марафон»
Вставте звертання, назвіть казку та поясніть розділові знаки.
1. Перша казка «Котик та Півник».
… несе мене лиска по каменю - мосту на своєму хвосту. (Котику-братику)
2. Казка «Івасик – Телесик ».
… приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити. (Івасику-Телесику)
3. Казка «Колобок».
Не їж мене … я тобі пісеньки заспіваю. (Лисичко, ведмедику, зайчику, вовчику)
4. Казка «Лисиця та Журавель».
Вибачай …. що мав, то тим і приймав. Та вже більше нічого не маю на гостину. (Лисуню)
7.Граф Кмітливий (п.) (4 хв) Слайд 12
Вправа «Дослідження»
Прослухайте речення. Випишіть, розподіляючи у дві колонки, поширені і непоширені звертання.
1. Подай , брате, свою міцну руку!
2. Ровеснику веселий, як зріднився я з тобою !
3. Уявляєш собі, Анно, як у мене радіє серденько!
4. Повій, вітре тихесенький, з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю!
5. Я сумувала за тобою, Олексію .
Діти, знайдіть звертання та підкресліть перші букви слів – звертання – отримане слово – пропуск . Хто перший !
- Діти, яке слово у нас вийшло! Слайд 13
На екрані слово «БРАВО»
Пояснення лексичного значення слова «браво».
БРАВО виг. Уживається як вияв похвали, схвалення чого-небудь.
Це слово ми можемо почути в театрі. Після гарної вистави глядачі на знак похвали акторам плескають в долоні і вигукують слово браво.
VI. Підсумок уроку ( 2 хв) Слайд 14
Рефлексія
Продовжіть речення:
 
Найбільше мені сподобалося…
Я обов’язково буду…
Набуті знання потрібні мені для…
Хочу подякувати…
 
Ми з вами справились успішно з усіма завданнями, тому ви заслужили на слово браво і на оплески, які ви подаруєте один одному.
 
Вправа «Оплески-побажання».
Діти по черзі аплодують один одному та говорять побажання.
Слово вчителя
Дорогі мої діти! Я також звертаюсь до вас: будьте розумними, сміливо крокуйте Країною знань. І пам’ятайте, дорогі мої: у кожного з вас усе вийде, ви все подолаєте, і я вірю в те, що ви станете розумними та освіченими людьми.
Ворота відчинилися - можемо сміло завітати до королівства Мовознавство.
 
VII. Самооцінювання та взаємооцінювання. (3 хв.)
Карта самооцінювання
Оцініть свою роботу на уроці, виставивши від 0-3 балів за кожним з критеріїв.
1. Я активно працював(ла) протягом уроку ______
2. Я вносив(ла) вдалі пропозиції, що були враховані іншими ____
3. Я допомагав(ла) іншим, заохочував(ла) їх до роботи ____
4. Я узагальнював(ла) думки інших та просував(ла) роботу класу вперед __
Карта взаємооцінювання
Оцініть роботу класу на уроці, виставивши від 0-3 балів за кожним з критеріїв.
1. Ми активно працювали протягом уроку ____
2. Ми демонстрували свої вміння та навички _________
3. Ми допомагали один одному _____
4. Ми працювали злагоджено та згуртовано ______
VIII. Домашнє завдання (на вибір) ( 1 хв) Слайд 15
1. Спитайте в матусі, які колискові вона вам співала. Запишіть кілька
речень, у яких є звертання.
2. Складіть діалог (6-7 реплік), використовуючи звертання.
3. Здійсніть перегляд мультфільму та запишіть усі звертання, що прозвучать
у ньому.
Слайд 16
: Мої файли | : Illinainna
: 718 | : 0 | : 0.0/0
: 0
avatar