Середа, 24.04.2024, 10:57 Гість | RSS
Сайт учителя-словесника Ільїної Інни Іванівни

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Виховний захід " Життя дається на добрі справи" 7 клас


Позакласний захід в 7 класі на тему:

                     « Життя дається на добрі справи»

  • формувати в учнів розуміння моральних цінностей людського життя; учити відчувати красу людських взаємин; розвивати уміння відрізняти погане від доброго; виховувати людяність, доброзичливе ставлення до оточуючих.

Обладнання: презентація, роздатковий матеріал.

                                                              

                                                       Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна.

  •  

Хід заходу

Звучить музика І. Чайковського « Пори року».

Психологічне налаштування.

« Хвилина доброти».

 Діти, станьте в коло, візьміться за руки і потиском долоні передайте краплинку своєї чистоти товаришам, щоб бути відкритими і відвертими один перед одним та скажіть по черзі один одному приємні слова.

Слово вчителя.

Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний виховний захід. Захід, який присвячений доброті та милосердю.
Відтак, почнемо розкривати велику таємницю природи добра.
 

Добрим бути просто чи непросто?

Не залежить це від зросту.

І дитина робить добру справу,

Як не кине друга на поталу.

 

Як людей полюбиш, пошануєш,

Силу для добра в душі відчуєш.

І закрутиться земля скоріше,

Якщо разом станемо добріші.

 

Доброта з роками не старіє,

Доброта від холоду зігріє.

І якщо вона, як сонце світить,

То радіють і дорослі, й діти.

 

Що людині потрібно для щастя? ( Відповіді учнів).

Так, здоров я, хороші друзі, щоб близькі та рідні нашому серцю люди були завжди поруч з нами. А ще потрібно, щоб нас оточували добрі, чуйні люди.

Що ж таке доброта?

 

Малювання « добра».

Клас розділений на дві групи.

  • Діти, у вас на партах фарби та аркуші паперу. Зобразіть за допомогою кольорів фарб доброту.
  •  

Добір « друзів» та « ворогів» слова « доброта».

Діти, перед вами таблиця. На ній ви бачите слова: любити, сподіватися, шана, ненависть, байдужість, біль, повага, злагода, добрий, тривога, ніжність, сумний, хвороба, справедливість, війна, кров.
 Знайдіть спочатку  «друзів» слова «доброта», а потім знайдіть «ворогів» цього слова. ( Діти виконують завдання).

Чи можна доторкнутися до добра?
Чи можна його скуштувати?
Чи можна понюхати?

Отже, це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями як душа, дух. Як хочеться, щоб повсякчас нас у житті супроводжували тільки добрі і чуйні люди. Категорії « добро» та « зло» цікавить не тільки людей сучасності. Над цими поняттями задумувався народ споконвіку.

Екскурс до етимології: повідомлення підготовленого учня.

  • Добро і зло – споконвічні персонажі українського фольклору, між якими ні на мить не припинялася боротьба.

     У  давнину слово « добрий» означало «міцний». Недарма одного з трьох оборонців землі Руської називали Добринею. Згодом це слово набуло значення «багатий», а ще пізніше – « лагідний» та « душевний». Крім того,  науковці вбачають у ньому спорідненість із такими словами, як « хоробрий»,

« корисний», « гарний». У свою чергу слово « злий» споріднене з лексемами «недобрий», « грубий», « несправедливий», « брехливий».

     З давніх-давен люди зичили одне одному саме добра. Невипадково в сучасній  українські літературній мові навіть слів із цим коренем півсотні: доброчесний, добропорядний, добродійний, добросовісний тощо. Натомість зло в народі завжди засуджувалось як щось негоже, негативне, шкідливе.

  Робота з прислів’ ями.

Завжди  гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті. І про це говорить народна мудрість. Подивіться уважно на дошку і спробуйте віднайти другу половинку прислів’їв.

  • Доброго тримайся – поганого цурайся.
  • Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла сподівайся.
  • Добро закарбовуй на камені, а зло записуй на снігу.
  • Хто людям добра бажає, той і собі має.
  • Велике діло – добре слово.
  • Добрим словом мур проб’єш, а лихим і в двері не ввійдеш.

Слово вчителя

Діти, а чи підготували ви, на моє прохання, вислови відомих людей про добро і доброту? (Діти зачитують знайдені афоризми )

Доброта – найбільша цінність нашого життя. Так, це саме та якість, що коштує так дешево, але цінується так дорого. Її не можна купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку, її вбирає дитина змолоком матері і протягом усього життя дарує світу.

Скажіть, діти, а доброта зажди справжня? ( Міркування учнів).

Я зачитаю вам  розповідь, а ви спробуйте проаналізувати, де прояв дійсної доброти, а де лише було одягнуто її маску.(Вчитель  зачитує розповідь)

Гарні слова та гарні справи

Серед поля стоїть хата, її побудували, щоб у негоду люди могли сховатись і пересидіти у теплі.

Одного разу серед літнього дня захма­рило, і пішов дощ. А в лісі було в цей час троє хлопців. Вони сховалися в тій хаті й дивилися, як із неба ллє дощ, як з відра.

Коли бачать: до хатини біжить ще один хлопчак. Незнайомий їм зовсім. Він, мабуть, з іншого села. Одяг на ньому мокрий, як хлющ. Він тремтить від холоду.

І ось один із тих хлопців, що сиділи в сухому одязі, сказав: «Як мені тебе шкода».

Другий теж промовив красиві жалісливі слова: «Як страшно опинитись у зливу се­ред поля. Мені шкода тебе!».

А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку і подав її змокрілому хлопчику! Той скинув мокру сорочку та одягнув суху.

(Обговорення прослуханого)

Діти, скажіть, хто, на вашу думку, проявив справжню доброту?

Чи завжди гарні слова і гарні справи співпадають? (Учні міркують і висловлюють свої думки).

Творче завдання « Добрий вчинок».

Кожна група отримує конверт з низками ситуацій. Серед поданих ситуацій обирає ту, яка сподобалась, і пропонує два способи допомоги людині: перший – справжня допомога, що дійсно є добрим вчинком, другий – удавана допомога, що може спричинити шкоду.

Запропоновані ситуації для І групи:

  • людина мріє мати домашню тварину;
  • людина не може знайти роботу;
  • людина не хоче вчитися.

Запропоновані ситуації для ІІ групи:

  • людина не вміє готувати;
  • людина не хоче вчитися;
  • людина обманює близьких.

Слово вчителя.

  •  Діти, а якщо людина дійсно здійснює добрий вчинок, чи повинна вона вихвалятися цим? Думку обґрунтуйте. ( Міркування учнів)
  • Людина, яка робить добро за велінням серця, ніколи не буде вихвалятися цим, хизуватись своїм вчинком перед іншими.

-   Діти, а ось такий німий вияв доброти  чи довелося нам прослідкувати, вивчаючи твори світової літератури? ( Діти пригадують новелу О.Генрі                     « Останній листок»).

Учитель. У світі людських взаємовідносин таких людей називають альтруїстами. А що таке альтруїзм? Давайте поглянемо на екран. ( Діти зачитують визначення альтруїзму).

 

Альтруїзм ( від лат. – один з двох, рівний, такий самий) – це система моральних принципів, яка базується на перевазі інтересів інших людей над своїми власними.

Альтруїзм – це здатність до самопожертви, добровільне приношення себе в жертву заради інших.

       Приклади альтруїзму завжди вражають. Альтруїстів часто визнавали святими. Пригадуєте подробиці земного життя покровителя й оборонця дітей Святого Миколая? Його безкорисливі вчинки, безперечно, є виявом альтруїзму. Серед шанованих альтруїстів варто згадати й Святого Валентина, який, за легендою, всупереч імператорському наказові вінчав закоханих, даруючи їм щастя бути разом.

З-поміж різноманітних проявів добра чи не найпереконливішим є милосердя. Словник української мови витлумачує цю чесноту як співчутливе ставлення до когось. Милосердною людиною називають людину готову прийти на допомогу іншим. У цьому значенні слова «милосердний» та «добрий» є синонімами. Отже, милосердя — це діяльне добро, тобто таке, яке виявляється у наших вчинках. Воно є втіленням високої любові до ближніх.  Вияв духовного милосердя — це добра порада, слова втіхи та розради. Милосердними є й ті, хто ділиться знаннями, досвідом, терпеливо зносить кривду, прощає і не тримає зла.
Милосердя ґрунтується на таких якостях, як чуйність, уважність, добро-зичливість і несумісне з пихою, байдужістю, брутальністю. Тільки той вчинок є милосердним, який засвідчує повагу до людини.

Підбір синонімів до слова милосердя:
Милосердя, чуйність, добродушність, доброчинність, людяність, доброзичливість, співчуття, співпереживання…
 Розгляд бувальщин про українських письменників. ( Робота в групах).
Прочитайте бувальщини про українських письменників та проаналізуйте їхні вчинки. (Учні читають бувальщини)
1
Український поет Степан Руданський за фахом був лікарем. Працюючи в Ялті, він лікував бідних безкоштовно. Про це добре знали в місті, тож коли занедужував убогий, ішов до лікаря Руданського. Бувало й так, що бідному чоловікові не було де жити, щоб лікуватися У таких ситуаціях Руданський відступав свою хату, лікував, годував і не чекав за те ніякої плати.
2
Письменник Юрій Федькович, вийшовши У відставку з офіцерської служби, поринув у громадські справи. Він зажив слави народного адвоката. Одного разу до нього звернулися селяни, щоб допоміг відстояти в суді їхнє право на ліси й пасовиська. Докази, наведені Фодьковичем, були такі переконливі, що місцеві чиновники погодилися з ними й змінили рішен¬ня на користь селян.
Свій дім і господарство Юрій Федькович подарував слузі; гроші, здобуті від продажу батьківського дому, роздав бідним.

  • Про які вияви милосердя ви  довідалися з розповідей?
    Слово вчителя.

   Милосердя і доброта – як два крила, на яких тримається людство. В Україні мешкає близько двох мільйонів самотніх людей. Майже двісті тисяч із них не здатні подбати про себе. П ятнадцять тисяч самотніх живуть в будинках-інтернатах. Усіх цих людей об єднає одне – немічність. Озернімося навколо. Поряд із нами мешкають люди, які потребують допомоги. Тож не відкладаймо доброчинність на потім. Нині, сьогодні, саме зараз! Бо завтра, можливо, буде пізно!

    Діти! Вам уже по 12 років, ви народилися і живете у світі людей, кожен день вас оточують десятки людей, знайомих і незнайомих, Серед них ваші вчителі, ваші рідні і друзі.

Підкажіть, а чи можете ви назвати тих людей, яка по відношенню до вас найдобріші, які щоденно, щохвилинно, щосекундно виявляють вам свою любов, турботу, які дарують вам доброту і нічого не чекають у відповідь. ( Діти відповідають, що це батьки).

 Так, мої любі, це ваші батьки. Це вони в тривозі і надії вдивляються у ваші оченята, сподіваючись і прагнучи щастя для вас.

Творче завдання « Щасливі миті мого життя».

Діти, вам було завдання принести на сьогоднішню виховну годину ваші сімейні фотографії, де ви зі своїми батьками разом в найщасливіші моменти вашого життя. Продемонструйте фотографії і прокоментуйте їх. ( Кожна дитина показує фотографії і розповідає про них).

Бесіда.

  • Як ви думаєте, що цінується найвище у стосунках з членами родини?
  • Чи завжди розуміють вас ваші батьки?
  • Що ви відчуваєте, коли вони вас не розуміють?
  • Як ви думаєте, що необхідно зробити для того, щоб вас краще розуміли?
  • Яка найголовніша якість необхідна, щоб краще розуміти один одного?

 

  Творче завдання «Я позичаю ідею».

Кожній групі я даю життєву ситуацію. Вони повинні обміркувати її і визначити шляхи вирішення.

 

  Ситуація для І групи.

  1. Марина чекала свій День народження. Вона намагалась передбачити, що їй подарує мама. Мабуть, нову шапку, яка їй буле дуже потрібна до куртки, яку подарували дідусь з бабусею.
  2. Добрий ранок, доню! З Днем народження, моя ріднесенька! Будь здоровою та щасливою! А ось тобі мій подарунок. Носи, донечко! (мама дарує в’язану шапку.
  3. Мамо, а що шапка в’язана? Ти що її сама в язала? Що не могла в магазині купити? Вона ж не модна.
  4. Доню, я ж в’язала її власноруч. Такі речі ніколи не виходять з моди. Я так старалась! Вона ідеально підходить до твоєї нової куртки!
  5. Якщо тобі подобається, то носи її сама! – сказала дочка і кинула шапку. 

( Діти коментують ситуацію.)

   Ситуація для ІІ групи.

1 дочка. Тато, ти не забув, що обіцяв нам з сестрою сьогодні піти на каток?

Тато. Так, я пам ятаю, дівчата, але, на жаль, свою обіцянку виконати сьогодні не зможу. Викликають на роботу.

2 дочка. Знову робота.

1 дочка. Завжди робота.

2 дочка. Для чого ти купив нам ковзани, якщо на каток сходити з нами не хочеш!

1 дочка. Ми навчились кататись на ковзанах, а ти навіть подивитись не хочеш, як у нас виходить.

Тато. Я дуже хочу, але немає часу потрапити з вами на каток. Надіюсь, що в наступні вихідні обов язково вийде.

2 дочка. А в наступні вихідні ми не підемо, бо у нас справи будуть! До зустрічі, тато!

1 дочка. До зустрічі!

( Діти коментують ситуацію.)

Слово вчителя.

  • Ви, діти, повинні розуміти, що ваші батьки – дорослі. А в дорослих людей завжди вистачає проблем. Інколи так важко порозумітися, знайти в стосунках компроміс. Якщо ви хочете, щоб ваші батьки вас розуміли, ви самі повинні ставитися до своїх батьків з розумінням. До повернення батьків додому можна зробити чимало корисних і добрих справ: навести лад в домівці, вимити посуд, купити хліба до вечері, почистити взуття, попіклуватися про молодших братика або сестричку.

    Яка радість спалахне в очах батьків, коли вони побачать, що ви за власним бажанням, самостійно взялися допомогти їм. А від теплих усмішок батьків і вам на серці стане тепліше. А ще пам ятайте, що ваші батьки, як і ви, теж потребують ласки, доброти, милосердя, поваги і вашої любові. Отже, в стосунках з батьками ви теж відіграєте неабияку роль. Багато чого залежить і від вас.

 Творча робота « Дерево жертовності»

На дошці намальоване  дерево сім’ ї. Учні повинні на листочках записати, що роблять для них батьки і прикріпити листочки з одного боку дерева. А потім записати на листочках, що вони роблять для батьків і прикріпити з другого його боку. А потім всі рахують, з якого боку дерева листочків більше, і обговорюється чому.

Діти, коли ми з вами закінчували вивчати розділ світової літератури « Краса чистих людських взаємин», я дала вам завдання написати твір-мініатюру на тему: « Мої відкриття після прочитання « Останнього листка» О.Генрі та                « Останнього дюйма» Дж. Олдріджа.

  • Я попрошу вас зараз зачитати свої твори-мініатюри. ( Діти зачитують твори-мініатюри).
  • Яким чином, діти, ваші міні-твори пов’язані з нашим позакласним заходом?

( Діти висловлюють власні думки).

Тестування «Що означає бути добрим?»

Дітям пропонуються запитання. Вони мають відповісти на них «так» або «ні».

Чи можна примусити людину бути доброю?

Чи згодні ви з думкою, що « добротою світ живе»?

Чи можна стати добрим лише на деякий час?

Чи потрібно виявляти доброту у відношенні до будь-кого?

Чи потрібно проявляти турботу по відношенню до своїх рідних?

Чи можна сказати, що доброта – найбільша окраса душі?

Чи потрібно бережливо ставитись до почуттів інших людей?

Чи легко бути добрим?

Чи є у вас бажання чинити добрі справи?

  • У кого більшість відповідей « так», це означає, що ви прагнете чинити добро. Якщо більшість відповідей « ні», це означає, що ви ще не готові прагнути чинити добро (Обговорення результатів тестування)
  • Діти, зверніть увагу на вислів, що слугував епіграфом до нашого заходу.

Як ви розумієте слова видатного німецького письменника Гете?

( Міркування учнів).

Заключне слово вителя.

  • Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Поспішайте, друзі, робити добро. Хай тепло ваших сердець зігріває усіх: і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей. І тоді настане час, коли ви зможете сказати: « Я роблю важливу справу – приношу людям радість і щастя!»

Завершити наш позакласний захід я б хотіла словами Ліни Костенко:

І  в житті, як на полі мінному,

                                                                    я просила в цьому сторіччі

хоч би той магазинний мінімум:

-Люди, будьте взаємоввічливі!

 

І якби на те моя воля,

написала б я скрізь курсивами:

- Так багато на світі горя,

люди, будьте взаємокрасивими.

 

 

 

 

Бібліографія

  1. Година спілкування. 6 клас / Упоряд. М.О. Володарська. – Х.: Вид-во     « Ранок», 2010. – 176 с.
  2. Довідник класного керівника. 7-8 класи / Л.В. Цибульова, В.В. Билдіна,

Л.І. Єфремова  – Х.: Веста: Видавництво « Ранок», 2007. – 176 с.

  1. Моральне та громадянське виховання. – Х.: Вид. група « Основа», 2006. – 256 с.
  2. Подорожна Н.В. Урок доброти « Життя дається на добрі справи» //

Зарубіжна література в школі. – 20012. - №9 (177). – С.30-35.

  1. Середюк Г.М. Педагогічний пошук класного керівника.- Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – 120 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930