П`ятниця, 19.04.2024, 17:38 Гість | RSS
Сайт учителя-словесника Ільїної Інни Іванівни
Мої файли [10]
Нормативна база [0]
Нормативна база

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів



Заняття 8-9 з риторики "Навчання діалогічного мовлення" 6 клас
22.10.2016, 21:48

Заняття 8-9

Навчання діалогічного мовлення.  Складання й розігрування діалогів
відповідно до запропонованої ситуації спілкування

Мета: навчити шестикласників оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовленнєвого оформлення ситуації спілкування; удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння складати й розігрувати діалогічні тексти (орієнтовно 6–8 реплік для двох учнів) відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з власним досвідом, спостереженнями, обміном думками тощо; використовувати різні типи та види реплік, дотримуватися мовленнєвого етикету; підвищувати мовну й мовленнєву компетентність школярів

Очікувані результати: учні удосконалюють вміння і навички  складання і розігрування діалогів.

Обладнання: діалогічні тексти, схема «Ознаки діалогу», пам’ятка «Як вести діалог і дотримуватися вимог спілкування»

 

Хід заняття

І.         Мотивація навчальної діяльності школярів.  Оголошення теми й мети уроку

Бесіда.

— Які асоціації викликає у вас слово «діалог»?

— Скільки осіб мають брати участь у діалозі?

II.        Актуалізація опорних знань учнів

1.         Бесіда.

— Що таке діалог? (Діалог — це різновид прямої мови, одна з форм передачі чужої мови двох осіб.)

  2.       Бліц-опитування.

— Висловлювання співрозмовників у діалозі називаються…

— Діалог використовується в… формі мовлення.

— Існують такі правила спілкування: …

— Формули мовленнєвого етикету: …

— Під час діалогічного мовлення необхідно дотримуватися таких норм літературної мови: …

III.       Основний зміст роботи

  1. Опрацювання пам’ятки «Як вести діалог і дотримуватися вимог спілкування».

Пам’ятка «Як вести діалог і дотримуватися вимог спілкування»

1. Дотримуйтеся теми й мети спілкування.

2. Під час спілкування не перебивайте співрозмовника.

3. Будуйте репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.

4. Слухайте зацікавлено й доброзичливо.

 5. Дбайте про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.

6. Додержуйтеся етикетних норм і правил поведінки під час діалогу.

 

2.         Опрацювання схеми «Ознаки діалогу».

Найважливіші ознаки діалогу — найактивнішої форми міжособистісного спілкування.

Наявність двох співбесідників.

Лаконічність, чіткість реплік.

Шаблонність реплік, використання напрацьованих у мовленні засобів, штампів.

Ситуативна залежність реплік.

Зорове й слухове спри​йняття учасників діалогу.

Важливість інтонації, тембру, тональності.

 

3.         Спостереження над текстом із творчим завданням (робота в парах).

Прочитайте діалогічний текст за ролями. З’ясуйте особливості його змісту. Визначте, що мав на меті перший співрозмовник. Висловіть власну думку щодо його поведінки. Чи траплялися подібні ситуації у вашому житті?

ТИПОВА РОЗМОВА

Зустрілися два сусіди.
— Добрий день!
— Вітаю.
— Ти десятки не позичиш?
— При собі не маю.
— А троячку?
— Теж немає.
— А рубля?
— Та йди ти!
— То дай мені хоч цигарку.
— Я кинув палити.
— То сірник дай.
— Теж немає…
— Що ти за людина?
«Нема, нема»…
То скажи хоч,
Котра година?

(П. Глазовий)

                                  Діалог на тему: «На вулиці»

- Юначе, підкажіть, будь ласка, як доїхати до обласної лікарні.

- Я можу провести Вас до тролейбусної зупинки, якщо хочете.

- Дякую, Ви дуже люб’язні.

- Ви, мабуть, уперше в нашому місті?

- Ні, але була тут дуже давно й погано орієнтуюся.

- Вам подобається місто?

- Не дуже. Багато шуму та зайвої метушні.

- Невже й будівлі на цій вулиці не подобаються?

- Будівлі дуже подобаються. Особливо старовинні.

- Так, сучасні будинки одноманітні, серед них небагато цікавого. А ось і потрібна Вам зупинка. Їхати треба п’ятим маршрутом, лікарня якраз на кінцевій зупинці.

- Щиро вдячна Вам! З Вами було приємно поговорити. До побачення!

- Бажаю успіху!

 Алло! Це Наталка Іванченко. Можна Олену до телефону?
- Привіт, Наталко, це ж я!
- О, вибач не пізнала твій голос. Ти сьогодні ввечері вільна? Я хотіла запросити тебе до себе – буде невеличка вечірка.
- Як цікаво! О котрій годині?
- Починаймо о шостій. Я приготую дещо смачненьке, а потім подивимось нове кіно.
- Думаю, я зможу прийти. А багато гостей ще буде?
- Ні, ще Тетянка та Оксана з братом. Ти його знаєш?
- Миколу? Знаю. Ми з ним разом до музичної школи ходимо.
- От і добре, усі одне одного знають, тож маж бути цікаво. То ти прийдеш? 
- Так, із задоволенням. Тобі потрібна якась допомога у приготуваннях?
- Ні, дякую, все буде просто й невимушено. Впораюсь! Чекаю на тебе о шостій! Бувай!
- Дякую! До вечора!

4.         Робота в парах.

Складіть діалог між однокласниками відповідно до ситуації, що могла би статися у вашому колективі. Розіграйте його.

ТЕМИ ДЛЯ СКЛАДАННЯ ДІАЛОГУ

«Два брати»,«А ти підготувався?», «Комп’ютерна гра», «Невже це нас стосується?!»,

«Раптова зустріч двох товаришів», «У магазині», «У бібліотеці».

 ІV.      Підсумок заняття

             Заключна бесіда.

  • Яка будова діалогу?
  • Назвіть ознаки діалогу.
  • Як потрібно вести діалог?
  • Який відмінок вживається при звертаннях?

 

 

: Мої файли | : Illinainna
: 1265 | : 0 | : 0.0/0
: 0
avatar