Диспут в 7 класі на тему :
“Чи потрібно боротися за «останній дюйм?» (за творами О.Генрі «Останній листок» та Дж. Олдріджа «Останній дюйм»).
Мета: вчити на основі прочитаних творів робити висновки, висловлювати своє власне ставлення до проблем, що порушуються у творах; розвивати навички ведення дискусії; удосконалювати навички аналізу художнього тексту, вміння узагальнювати; розвивати усне зв’язне мовлення; виховувати любов до життя, прагнення боротися за «останній дюйм».
Обладнання: портрети О.Генрі, Дж. Олдріджа; дитячі малюнки до творів; картки з правилами ведення дискусії.
Тип уроку : урок розвитку зв’язного мовлення.
Кожна людина відповідальна перед усіма людьми за всіх людей і за все.
Федір Достоєвський
Хід уроку
- Вступне слово вчителя.
У житті іноді трапляються дуже складні життєві ситуації. Як виходити з них? Чи варто боротися з ними, чи, можливо, піддатися їм і пливти за течією життя. Чи легко подолати той « останній дюйм», який розділяє всіх і все. Яке значення в житті людини він може мати? Є така притча: « Жив на світі один мудрець. Всі люди йшли до нього за порадою. Кожному він міг порадити, кожного він міг розрадити. Ось одного разу один чоловік почав сумніватися в його мудрості і вирішив його перевірити. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях і подумав: «Запитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий?» Якщо він скаже « живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді усі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: « Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?» І мудрець, який насправді був дуже розумною людиною, відповів: « Усе в твоїх руках, чоловіче». Тому можна з сміливістю відповісти, що наше життя в наших руках. Яким воно буде залежить тільки від нас.
ІІ. Ознайомлення з правилами ведення диспуту.
- Діти, зверніть увагу на «Правила ведення диспуту»
Дозволяється
|
Не дозволяється
|
- Висловлюватися по черзі;
- дотримуватися теми;
- бути активним;
- виявляти доброзичливість;
- висловлювати свої думки чітко, лаконічно;
- допомагати одне одному.
|
- Критикувати думки інших;
- пліткувати;
- насміхатися над невпевненими;
- бути пасивним;
- не дотримуватися теми;
- бути неуважним.
|
- Отже, ми з вами опрацювали правила ведення диспуту, зрозуміли їх і можемо розпочинати наше обговорення.
ІІІ. Робота над темою.
- Слово вчителя.
Ми з вами прочитали й проаналізували два прекрасні твори, а саме: « Останній листок» та « Останній дюйм». Ці твори нас вчать за будь-яких обставин не втрачати віру, боротися за життя, бути гуманними і не забувати про ближніх. Люди є різні: одні намагаються протистояти обставинам, інші - тихо підкоряються їм. Одні ніколи не втрачають віри у щасливе майбутнє, інші – завжди все бачать у темних тонах.
Давайте разом з вами розглянемо ті проблемні моменти, які висвітлені на сторінках цих творів.
- Робота з текстом новели « Останній листок».
- Як ви оцінюєте вчинок Бермана? Чи варто було Берману ризикувати своїм життям?
( Міркування учнів)
- Чому автор завершує розповідь трагічним фіналом?
( Очікувана відповідь учня. Щоб ми побачили, як життя, перемагаючи в одному випадку, поступається смерті в іншому. Що вдячність не завжди встигає дійти до адресата.)
- Чи можна вважати, що оповідання має песимістичний фінал через смерть художника?
(Очікувана відповідь учня. Ні. Нам, звичайно, шкода художника, але навіть смерть може носити оптимістичний характер. По-перше, художник рятує життя дівчини. По-друге, він нарешті створює шедевр, про який мріяв усе життя).
- Якщо фінал оповідання щасливий, то чому ж тоді нам так хочеться плакати, коли ми його читаємо?
( Очікувана відповідь учня. Нам шкода художника. Але, мабуть, ми більше плачемо не від того, що Берман помер, а від того, що він врятував життя дівчини. Плачемо від величі його вчинку. Його душі.)
- Чи можна ці сльози назвати сльозами радості?
(Очікувана відповідь учня. Напевно, що так. Хоча скоріше це не сльози радості, а сльози гордості. Не кожна людина здатна на такий вчинок. Нам хочеться бути такими, як Берман. Він допоміг дівчині в тяжку хвилину, тоді, коли вона сама вже не мала ні бажання, ні сил боротися за «останній дюйм».)
- Чи є Бермани в нашому суспільстві?
- Який же висновок можна зробити: чи потрібно боротися за останній дюйм ( «останній листок») , на думку О.Генрі? А на вашу думку?
- Оголошення результатів анкетування « Моральні цінності в моєму житті».
- Напередодні я запропонувала вам анкетування « Моральні цінності в моєму житті». Вам потрібно було підкреслити правильну, на ваш погляд, відповідь або дописати необхідне. Нагадую, які питання вам було запропоновано.
1. Що ти вважаєш найголовнішим у житті?
а) Гроші;
б) можливість допомагати людям;
в) визнання іншими людьми;
г) фізичну силу і здоров я;
д) владу над людьми;
е) солідну посаду.
2. З якими висловами, наведеними нижче, ти погоджуєшся?
а) Піклуватися про людей, які тебе оточують, - важливий обов язок людини;
б) робота над процвітанням своєї Вітчизни – головне завдання людини;
в) єдина турбота людини – турбота про себе.
3. Чи завжди ви допомагаєте людям?
а) Завжди;
б) інколи;
в) ніколи.
4. Хто отримує більше задоволення?
А) Той, хто робить добро;
Б) той, кому роблять добро
- Після обробки даних, ми отримали з вами ось такі результати.
1. Що ти вважаєш найголовнішим у житті?
а) Гроші -
б) можливість допомагати людям -
в) визнання іншими людьми -
г) фізичну силу і здоров я -
д) владу над людьми -
е) солідну посаду -
2. З якими висловами, наведеними нижче, ти погоджуєшся?
а) Піклуватися про людей, які тебе оточують, - важливий обов язок людини -
б) робота над процвітанням своєї Вітчизни – головне завдання людини -
в) єдина турбота людини – турбота про себе -
3. Чи завжди ви допомагаєте людям?
а) Завжди -
б) інколи -
в) ніколи -
4. Хто отримує більше задоволення?
а) Той, хто робить добро -
б) той, кому роблять добро –
4 . Слово вчителя.
Ця новела про збіг драматичних обставин, за яких звичайна людина виявила свої благородні риси. Інколи неприваблива зовнішність людини приховує велике чуйне серце. Новела « Останній листок» відтворила нам образок людського життя, щоб у ньому, ніби в дзеркалі, ми побачили власне життя.
5.Робота з текстом оповідання « Останній дюйм».
- Напередодні я запропонувала вам анкетування «Я і мої батьки ». Вам потрібно було підкреслити правильну, на ваш погляд, відповідь або дописати необхідне. Нагадую, які питання вам було запропоновано.
- Як ти ставишся до поглядів своїх батьків?
а) Повністю згоден;
б)майже згоден;
в) переважно згоден;
г) зовсім не згоден.
2. Як ти вважаєш, чи легко тобі порозумітися з батьками?
а) Легко;
б) не завжди легко;
в) важко.
3. Чи бувають у тебе щирі розмови з батьками?
а) Часто;
б) не дуже часто;
в) ніколи.
- Після обробки даних, ми отримали з вами ось такі результати.
- Як ти ставишся до поглядів своїх батьків?
а) Повністю згоден -
б)майже згоден -
в) переважно згоден -
г) зовсім не згоден -
2. Як ти вважаєш, чи легко тобі порозумітися з батьками?
а) Легко -
б) не завжди легко -
в) важко -
3. Чи бувають у тебе щирі розмови з батьками?
а) Часто -
б) не дуже часто -
в) ніколи –
- Як бачимо, проблема стосунків батьків і дітей існує. Але ви не думайте, діти, що якщо у вас виникають конфліктні ситуації з батьками, то це виняток. Такі ситуації трапляються і трапляються дуже часто. Дуже часто випадає в житті долати отой « останній дюйм», що відділяє нас від всього і всіх. Питання в тому, чи всім під силу це зробити.
- У чому проявляється своєрідність розв’язання проблеми батьків і дітей в
оповіданні «Останній дюйм»?
- Який рецепт пропонує автор для подолання відчуженості між батьками та
дітьми, між людьми взагалі? (Він пропонує використати для цього
екстремальну ситуацію)
- Невже потрібна була екстремальна ситуація, щоб наші герої побачили і
розгледіли обличчя одне одного?
6. Порівняльний аналіз оповідань «Останній дюйм» Олдріджа та «Останній листок» О.Генрі.
- В назві обох оповідань є слово «останній». Чи в однаковому значенні воно вживається?
- Яку роль зіграли останній дюйм і останній листок в долі героїв?
- Герої, якого оповідання, на вашу думку, мають більше жаги до життя і прикладають більше зусиль для того, щоб вижити?
- У яких творах, вивчених вами в шостому класі, порушено проблеми, подібні до тих, що хвилювали О.Генрі та Джеймса Олдріджа?
7. Робота з епіграфом.
- Як ви розумієте слова невідомого автора, які стали епіграфом нашого уроку?
- Чому саме ці слова стали епіграфом нашого уроку?
IY. Підсумок уроку.
Людина завжди повинна сподіватися на краще. За будь-яких обставин треба боротися за життя своє і людей, які поряд з нами . Добро і віра врятують людство. Не випадково В.Крищенко говорив : «Спасіння - у добрі, спасіння - у любові. І це стосується, напевно, нас усіх».
Y. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру на тему: « Мої відкриття після прочитання « Останнього листка» О.Генрі та « Останнього дюйма» Дж. Олдріджа.
Бібліографія
- Головей В. Кроки назустріч одне одному: Урок за новелою Дж. Олдріджа «Останній дюйм» // Всесвітня література в сучасній школі. – 2013. – 3. – С.30 - 35.
- Ільченко Л.М. Мить просвітлення душі: Урок компаративного аналізу новел О.Генрі та В. Стефаника « Кленові листки»// Зарубіжна література в школі. – 2013. - №11 - 12. – С.53 - 57.
- Іроденко Л.М. Краса людських взаємин у новелі О.Генрі « Останній листок» // Зарубіжна література в школі. – 2013. - №4. – С.18 -19.
- Півнюк Н. Зарубіжна література: Підручник для 7 класу. – К: Освіта, 2007. С. 201-225.
- Тіщенко Т.В. Два уроки вивчення новели О.Генрі « Останній листок» // Зарубіжна література в школі. – 2012. - №17. – С.28-34.
- Чередник Л.А. Зарубіжна література. 7 клас: Авторські уроки. – Х. : Веста: «Ранок», 2007. – С.177 – 194.
|