П`ятниця, 19.04.2024, 15:03 Гість | RSS
Сайт учителя-словесника Ільїної Інни Іванівни
Мої файли [10]
Нормативна база [0]
Нормативна база

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів



Тема. Ернест Сетон-Томпсон «Снап». 5 клас
29.01.2019, 20:05

Тема. Ернест Сетон-Томпсон «Снап». Авторські спостереження за світом природи. Утвердження любові до всього живого.

Мета: вчити учнів вдумливо, виразно читати й розуміти прочитане; розвивати навички читання вголос з елементами коментарю, спостереження за текстом, уміння робити висновки на основі прочитаного, будувати власне висловлювання з опорою на текст твору; виховувати емоційно-ціннісне ставлення до природи, здатність співпереживати, відчувати відповідальність за навколишній світ.

Обладнання: презентація до уроку.

Тип уроку: урок комплексного використання знань, умінь та навичок.

 

Я завжди вірив у те, що з тваринами можна говорити

однією спільною мовою


Е. Сетон-Томпсон
 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Емоційне налаштування

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Діти, я пропоную вам зараз згадати свого домашнього улюбленця – чотирилапого, крилатого, вухастого, пухнастого чи з колючками… Уявіть його. Які емоції викликають у вас ці спогади? А чи добре ви знаєте ваших друзів? Що вам дає спілкування з ними? А чи замислювалися ви коли-небудь над тим, що відчуває ваш друг? Коли він сумує, радіє? Ображається чи пробачає? І взагалі – який у нього характер?

Я хочу сказати вам, діти, що тварини можуть здійснювати героїчні вчинки.

Ось приклад:

У зоні АТО пес Хан загинув, захищаючи людські життя. Пес кинувся на міну і врятував життя п’ятьом бійцям. І таких прикладів, повірте , дуже багато.

- А ось знаменитий письменник Ернест Сетон-Томпсон, з ім’ям якого ми познайомилися на попередньому уроці, присвятив своє життя вивченню тварин. Талановитий художник, письменник, науковець не тільки спостерігав за тваринами, але й записував, замальовував усе побачене й почуте. Таких людей в мистецтві прийнято називати анімалістами. Тобто анімаліст – це людина, яка зображує тварин у мистецтві.

ІІІ. Оголошення теми уроку

Вчитель. Сьогодні ми повторимо відомості про Ернеста Сетона-Томпсона та поринемо у світ оповідання про маленького, але відважного собаку.

Запис у зошити теми уроку

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Бесіда

- Яким у вашій уяві постає письменник?

-Що зацікавило в його біографії вас найбільше?

2. Опрацювання та запис визначення поняття «оповідання» в зошити.

За жанром «Снап» - це оповідання. З’ясуймо, що таке оповідання.

3.З'ясування сприйняття художнього твору

- Ви вже ознайомилися із змістом оповідання. Поділіться, будь ласка, враженнями. Що ви відчували, коли читали? Що вас здивувало, збентежило, схвилювало?

Вчитель. Як бачимо, оповідання не залишило нікого байдужим. Згадаймо Снапа та його хвилюючу історію життя. Спробуємо зрозуміти: що так привабило автора в його героєві? У чому ж криється велика сила маленького собаки?

4. Постановка проблемних питань.

- То чому загинув Снап?

- Хто винен у його смерті?

5. Довідка.

Вчитель. Перш ніж ми поринемо у художній світ оповідання, давайте з`ясуємо: що ж це за собака такий – бультер`єр?

Прародичами бультер'єра були древні бойові бульдоги, яких здавна використовували в боях з биками та іншими великими тваринами.

Бультер'єр – це міцний, сильний собака, у якому поєдналися ознаки декількох порід собак. Від бульдога у бультер'єра важкий кістяк і потужна щелепа. Довгий хвіст, прямі кінцівки, невеликі темні очі й біле забарвлення – ознаки білого англійського тер'єра, а довгоногість і рухливість він одержав у спадщину від далматина.

В 1917 році в Англії був отриманий Eng Ch. Jaksford Гладіатор, який був описаний як "перший бультер'єр з помітно опущеною мордою". З тих пір опущена, або, як говорять, яйцеподібна, морда стала емблемою породи.

Собака мускулистий, рухливий,розумний та рішучий. Абсолютно безстрашний, урівноважений. Має дещо загрозливий вигляд, проте насправді лагідний, і до дітей також. Вірний друг і захисник. Причому в бій кинеться не роздумуючи.Симпатичний, хоча й не красень. Відданий назавжди.

6. Тематичний словничок уроку

Бультер’єр – порода собак, що буквально перекладається як «тер’єр – кулька»

Снап ( snap )- означає «хапати»

Джинджерснап –(gsngersnap) – «хрусткий пряник»

7. Ідейно-художній аналіз твору

- Коли друг автора прислав йому цуценя бультер`єра на свято Хеллоуїна – що б це мало означати?

- З яким настроєм автор розповідає про цуценя? Як і з чим (ким) він порівнює його? Прокоментуйте «ланцюжок» висловів про собаку: «чудове цуценя» – «пекельна машина» – «лютий скунс» – «маленький білий бультер`єр».

- Певно, після того, як ми побачили поведінку собаки, слово «чудовий» потрібно взяти в лапки? Це означатиме, що насправді автор має на увазі протилежне…

- Доведіть цитатами з тексту, що цуценя виявилося не таким вже й «чудовим».

Виразне читання учнями уривку «Він був маленьким, лютим і грізно гарчав…… і спробував знайти спільну мову з ним».

- Попри те, що цуценя виявилося, м`яко кажучи, недоброзичливим, як ставиться до нього автор? (Автор доброзичливий у ставленні до собаки, тому й описує все, що відбувається, з гумором).

- Про що свідчить наступний епізод?

Учитель виразно читає уривок «Я завжди вірив у те, що з твариною можна»…

Висновок. Між автором і цуценям виникає суперечка, проте це не ворожнеча, автор з симпатією ставиться до собаки, і той невдовзі відчуває це.

 

- Продовжіть «ланцюжок» імен цуценяти («песик» – «маленький тиран» – «чудове цуценя» – «мій подарунок на Хеллоуїн»)

 

- Як змінюється поведінка цуценяти?

Учні близько до тексту переказують епізод «Через годину він більше не стрибав…… що його міг дратувати й мій храп»

- Які вирази, слова використані автором для змалювання нової поведінки цуценяти? Яка вона? (Подибав, слідкував одним оком, позіхнув, потягнувся, тихе шкряботіння, «туп»-«туп» по ліжку, скрутився біля моїх ніг»).

Примітка. Варто звернути увагу на слова «..а я обома очима стежив не за ним, а за його маленьким хвостиком. Якби цей хвостик хоча б раз поворухнувся…»

Можна процитувати учням вислів Макса Істмана: «Собаки теж сміються, тільки вони сміються хвостом».

- Як же звати нашого героя?

- То про що свідчить ім`я героя?

- Які методи виховання собаки обрав автор? Чи вплинуло це на поведінку собаки?

Учні зачитують уривок «Виходячи з кімнати, щоб приготувати сніданок…. Цілком виправдано був названий чудовим цуценям»

- Яку ще особливість собаки помітив автор? («.. у нього відібрали почуття страху»)

Вчитель виразно зачитує уривок «Здавлося, тільки я та кур`єр … мого маленького собаки Снапа». Ключове слово – «дружба»).

- Чи змінилося ваше ставлення до собаки від початку оповідання? Яким чином? Хто вплинув на це? Собака? Автор?

- Чому з давніх-давен між людьми й вовками триває війна?

Вчитель. Як бачимо, вовки завжди становили загрозу для скотарів. Як рятувалися фермери?)

- А де в цей час був Снап?

Стисла розповідь учнів про перебування Снапа у хазяйки квартири; діти зачитують уривок про листа від неї автору.

- Якою була зустріч автора зі Снапом? Що вказувало на велику радість обох? (Учні зачитують уривок «Моя наступна зустріч….а його хвостик постійно погойдувався»)

- Чому собакам вдалося здолати койота і, навпаки, не вдалося – вовка?

- Який приклад подав собакам Снап?

- Які стосунки у автора і Снапа під час полювання?

(Читання уривка «Ось, Снапе, тримай…»

8. Проблемні питання

- То чому загинув Снап?

- Хто винен у його смерті?

VII. Підсумок уроку

1.Робота з епіграфом

Я завжди вірив у те, що з тваринами можна говорити однією спільною мовою (Е. Сетон-Томпсон).

2. Вправа «Незакінчене речення»

Я дізнався……. Я навчився……. Я зрозумів , що можу…. Мені сподобалося……. Для мене стало новим…. Мене здивувало…… У мене вийшло….. Я придбав…… Мені захотілося… Мене надихнуло…..

VIII. Оцінювання.

ІX. Домашнє завдання

Уявіть, що ви голова журі міжнародного літературного фестивалю. Придумайте приз

  • Сетону-Томпсону за оповідання «Снап». Підготуйте урочисту промову на вручення приза письменникові.

 

 

: Мої файли | : Illinainna
: 1508 | : 0 | : 0.0/0
: 0
avatar