П`ятниця, 19.04.2024, 11:47 Гість | RSS
Сайт учителя-словесника Ільїної Інни Іванівни
Мої файли [10]
Нормативна база [0]
Нормативна база

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів



Урок світової літератури в 7 класі на тему: « О.Генрі. «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подола
24.10.2014, 20:13

Конспект уроку світової літератури

на тему:

« О.Генрі. «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів»

 

Мета: ознайомити учнів із короткими відомостями про життя та творчість американського письменника О. Генрі; розвивати вміння переказувати та аналізувати художній текст, аргументовано висловлювати  ставлення до проблем, порушених у творі; виховувати почуття людяності, взаємодопомоги, співчуття до інших людей, прагнення робити добро людям.

Обладнання: комп ютер, мультимедійний проектор;

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

 

                                                                                                                       Треба бути Людиною,              

                                                                                                  незважаючи на всю жорстокість

                                                                                                            навколишнього світу,

                                                                                                         і це можливо.

                                                                                                                                       О.Генрі

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Слово вчителя

 

Ничто не может сердце изменить -
Ни слава, ни почет, ни положение.
Ни за какие деньги не купить
Нам доброты сердечной, без сомнения.

А что для счастья нужно иногда?
Лишь чуточку сердечного внимания.
Казалось бы, такая ерунда -
Обычное людское понимание.

Благословлен будь тот,
кто щедр душой!
И кто людей не судит по одежке,
Всегда готов делиться добротой.
И не откажет никогда в поддержке.

Учитель.  Діти, прислухайтесь до стану вашої душі та уявіть, що кожен із нас має у своєму внутрішньому світі струмок чистоти. Цей струмок дає нам духовну силу, вміння приймати правильні рішення. Адже кожна хвилина нашого життя — це вибір. Вибір поведінки, вибір вчинку, вибір життєвого шляху. І від правильності наших рішень  залежить, яким буде наше життя.  Чи буде воно яскравим, різнобарвним і сповненим глибокого сенсу, а, можливо,  таким, що пройде і не залишить сліду в жодній людській душі.

  1. Складання «асоціативного куща».

Учитель. Діти, які асоціації виникають у вашій уяві, коли ви чуєте слово доброта? ( Милосердя, співчуття, допомога, щирість, відкритість.)

  1. Словесне малювання.

Якби до рук вам потрапив мольберт і фарби , які б кольори ви використали для зображення добра? Чому?

Учитель. Щира людська доброта! Чи існує вона? Чи можна до неї доторкнутися? Чи можна її відчути? На ці питання ми і намагатимемося з вами дати відповідь протягом  декількох уроків поспіль. Оскільки ми починаємо з вами вивчати розділ світової літератури, який називається « Краса чистих людських взаємин».

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Учитель. Кожний великий митець – то цілий світ. Увійти в цей світ, сприйняти його неперевершеність, унікальність можна лише тоді, коли  осягнеш сенс буття цього майстра, збагнеш його поривання, мету у творчості. Сьогодні ми ознайомимося з творчістю відомого  американського письменника О.Генрі та розглянемо його неперевершений твір – новелу « Останній листок».

 

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.

    1.Складання усного портрету письменника за фото в підручнику.

Учитель. Діти, уважно розгляньте фото письменника. Яке враження на вас справляє ця особистість? Що ви можете сказати про цю людину?

( Діти висловлюють свої думки.)

А для того, щоб ми більше дізналися про цю особистість, нам допоможе інтерв ю з самим письменником.

 

2. Рольова гра « Інтерв ю з письменником».

Журналіст. Містер О.Генрі, розкажіть про своє дитинство.

О.Генрі.  Народився 11 вересня 1862 року, справжнє ім. я – Вільям Сідні Портер. Провів дитинство в містечку Грінсборо ( штат Південна Кароліна). Батько був лікарем. Але трішки був дивакуватим. Він залишив медицину через захоплення механікою, витратив всі кошти сім ї на невдалі винаходи. Нас із братом виховувала тітка, тому що мати померла, коли мені було 3 роки. Коли мені виповнилося 15 років мій дядько запропонував мені працювати в аптеці. Я погодився на це. Так я почав працювати.

Журналіст. Як мені відомо, саме перебуваючи на посаді аптекаря, ви почали малювати карикатури. Чому?

О.Генрі. В маленьких провінційних містах аптека – це не тільки медичний заклад, а й свого роду клуб, куди сходяться обмінятись новинами, попліткувати, зіграти в доміно чи шахи. Життя в маленьких містечках нудне, і , щоб якось розвеселити відвідувачів, я став карикатуристом.

Журналіст. Розкажіть про ваше життя в Техасі.

О.Генрі. У 20 років я поїхав до Техасу. Туди мене запросив конкурент мого батька – доктор Холл. Я жив на ранчо, спостерігав за життям ковбоїв. І навіть сам себе уявляв ковбоєм. Купив собі модний ковбойський капелюх.

Журналіст. Як склалася ваша подальша доля?

О.Генрі. Життя на ранчо мені набридло. Я переїхав до містечка Остін, де працював в аптеці., а потім влаштувався в кантору і навчився бухгалтерії. Кілька років прослужив креслярем у земельній конторі, потім у банку.

Журналіст. Розкажіть нам про своє особисте життя.

О.Генрі. Одного разу на вечірці я зустрів красиву дівчину Атол Естес і закохався в неї з першого погляду. Я захотів одружитися з нею. Та її батьки не давали згоди на шлюб, тому що вони були заможною родиною. Ми з Атол пішли всупереч батькам і одружилися таємно. Вона була прекрасною дружиною. В нас народилася донька Маргарет. Але сталося лихо: вона тяжко захворіла. Ми змушені були звернутися по допомогу до батьків Атол. Вони змирилися з нашим одруженням і примирення відбулося. Та Атол не судилося вижити , вона померла. І я залишився сам з донькою.

Журналіст. Чому ви почали свою письменницьку діяльність?

О.Генрі. Мені потрібно було заробляти гроші для моєї донечки.

Журналіст. В яких жанрах ви працювали?

О.Генрі. Я писав нариси, оповідання, вірші.

Журналіст. Чому ви обрали для себе псевдонім О.Генрі?

О.Генрі. Я придумав собі псевдонім, щоб сховатися. Я хотів, щоб читачі сприймали мене таким, який я є в оповіданнях. Щоб пізнавали мою душу, а обличчя при цьому бачити не обов язково. А ще, працюючи  аптекарем ,я  користувався фармацевтичним довідником, автором якого був Етьен Оссіан Генрі.

Журналіст. Назвіть збірки, які ви видали?

О.Генрі.  « Чотири мільйони», « Серце заходу», « Світильник, який палає», « Голос великого міста», « Милий шахрай», « На вибір» та ін.

Журналіст. Скажіть, для  кого ви писали свої твори?

 О.Генрі. Я намагався прикрасити це життя своїми оповіданнями тим, кому не так легко в житті, чиє життя це низка перешкод, які потрібно постійно долати.

Журналіст. Дякую, за те, що ви погодилися на інтерв ю.

О. Генрі. Спасибі, я вдячний вам, що ви мене запросили.

3. Робота з словником літературознавчих термінів.

( Учні до зошитів записують визначення новели та її головні ознаки).

Учитель. О.Генрі вважають неперевершеним майстром новели.

Що ж таке новела? Які ознаки вона має?

Новела – різновид оповідання, невеликий розповідний твір про якусь незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

Головні ознаки новели:

  • Епічний прозовий жанр літератури;
  • В основі сюжету незвичайна життєва подія; динамічний напружений сюжет;
  • Наявність переломного моменту;
  • Невелика кількість персонажів;
  • Характер героя розкривається в діях і вчинках;
  • Несподіваний фінал.

Учитель. Діти, вам було завдання прочитати новелу « Останній листок» вдома.

  • Чи сподобався вам цей твір? Чим саме?

       « У невеличкому районі на захід від площі Вашингтона вулиці показалися й розбились на вузькі смужки, що називаються проїздами. Ці проїзди утворюють химерні кути й повороти. Там одна вулиця перетинає навіть сама себе разів зо два. Якомусь художникові пощастило відкрити надзвичайно цінні властивості цієї вулиці. Уявімо собі, що збирач боргів з рахунком за фарби, папір та полотно, йдучи цим маршрутом, раптом стрічає самого себе, коли він уже повертається назад, не діставши в оплату жодного цента!»

 

  • Із якою метою О.Генрі починає свою новелу з такого опису? Як, на вашу думку, ставляться одне до одного люди в такому динамічному світі?
  1. Словникова робота.
  • Чим цей пейзаж відрізняється від раніше вивчених видів пейзажу?

 

Урбаністичний пейзаж – це опис міських краєвидів у художньому творі.

 

  1. Евристична бесіда за змістом.
  • Назвіть героїнь новели « Останній листок».
  • Зачитайте, що нам відомо про цих дівчат?
  • Чи можна за повідомленням автора про дівчат визначити їхнє соціальне становище? Думку обґрунтуйте.
  • Про що мріють Сью і Джонсі?
  • Про що мріяла Джонсі?
  • Що за хвороба вражала людей у місті?
  • Що ви знаєте про пневмонію?
  • Яка з цих двох дівчат захворіла на цю хворобу?
  • Чому автор пише слово « Пневмонія» з великої літери і називає хворобу паном?
  • Який вирок поставив лікар Сью після огляду?
  • Від чого, на його думку, залежить результат хвороби й одужання?
  • Чому Джонсі , лежачи в ліжку, постійно дивилася у вікно?
  • Яку роль в житті Джонсі відіграв старий Берман?
  • Який епізод можна назвати кульмінацією новели?

 

  1. Занурення в текст. ( Робота в групах )

А тепер ми з вами попрацюємо в групах.

  Завдання І групи

- Знайдіть у творі опис дощу.

- Яку роль він у новелі відіграє? (Підбір цитат, висновки. Художня деталь дощ – безнадія, безвихідь, передчуття трагедії)

             Завдання ІІ групи

- Скільки разів у новелі з’являються слова «останній листок»?

- Як змінюється смислове навантаження в словах «останній листок»?

            Завдання ІІІ групи

- Скажіть, чому Джонсі рахувала листки плюща?

- А що символізує плющ?

(Плющ – безсмертя, сила життя).

  

 6. Евристична бесіда.

- Чи розділяла зневіру в життя своєї подруги Сью?

- Як вона намагалася врятувати Джонсі?

- Як ви оцінюєте вчинок Бермана?

- Чи можна малюнок, який намалював Берман, назвати шедевром? Чому?

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

 

1. Проблемне запитання.

      О.Генрі стверджував: «   Треба бути Людиною, незважаючи на всю жорстокість    

      навколишнього світу,  і це можливо». Чи так це насправді?

 

 

            2. Робота з епіграфом.

            Поясніть, чому саме ці слова взято за епіграф до уроку?

3. « Незакінчене речення»

Продовжте думку:

« Я дізнався…, навчився…».

« Мені сподобалось…».

« Я зрозумів…».

           4. Підсумкове слово вчителя.

Я хочу завершити урок рядками з вірша Л. Сліпненка:

Творіть добро, щоб кращим став цей світ,

Не знали горя щоб старі й малі.

Страждання нищіть нанівець,

Слід свій залиште на землі.

Теплом своїм ви серце обігрійте

Тому, хто вже наругу притерпів,

Тому, кому терпіть несила,

Хто горе побороти не зумів.

Байдужими не станьте тільки,

І пам ятайте, що ми – люди,

Творіть добро, піклуйтеся про інших –

І посвітлішає усюди.

VІ. Домашнє завдання.

  1. Написати твір-мініатюру на тему: « В чому, на мою думку,  полягає символічне значення назви твору « Останній листок»?

 

Індивідуальні завдання за вибором учнів.

  1. Намалювати ілюстрації до твору.
  2. Підготувати інсценізацію ( уривок з новели «Останній листок»).
  3. Подумати над висловом Сааді: « Якщо ти байдужий до страждань інших, то не заслуговуєш на звання людини.

VII. Оцінювання знань учнів.

: Мої файли | : Illinainna
: 2428 | : 0 | : 0.0/0
: 0
avatar